onsdag 14. november 2012

Jo, det er villsau, og nei jeg tror ikke at sauen på åsen er vill...

Jeg parterte seks villsau her om dagen, og selv om jeg synes at de er fantastisk søte når de lever, er jeg også fornøyd med at de blir middag. I dag laget jeg lammespareribs av noen av ribbesidene, og serverte kålrot og gulrotstappe til. (Sannheten er at jeg serverte rådyr og brokkolipure samme dag, men dette holder til kos) Og forresten er oppskrifta først og fremst ment til en villsaukjøpende kamerat.

Villsauribbe med kålrotstappe

2 villsauribbesider
1/2 dl soyasaus
1/2 dl balsamicoeddik eller solbåærsaft
1/2 dl honning
1 ts rosmarin
1/2 ts pepper
1 ss maldonsalt

Kok opp alle ingredienser med unntak av ribbene, og gni ribbene med blandingen. Ribbene stekes på ca 150 grader i 2-3 timer. Siste 15 minutter økes temperaturen til 200grader. Sjekk at kjøttet er mørt før du serverer!

Kålrot og gulrotstappe
1/2 kålrot
3 gulrøtter
2 båte hvitløk
1 dl fløte
50 g smør
salt
muskattnøtt

Kok grønnsakene møre og mos disse sammen med smør og fløte med en stavmikser. Smak til med salt og muskat.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar